Rower, czym jest i jak jest zbudowany.

Cytując wikipedię,

,, Rower – jedno- lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami. „

Banalna sprawa, wsiadasz, kręcisz pedałami i jedziesz, niby wszystko proste, ale rozbijmy to wszystko na czynniki pierwsze.

Budowa roweru.

Zrobimy to na przykładzie roweru miejskiego, o dość prostej konstrukcji.

Rama, element główny każdego roweru. Koła , żeby jakoś się toczyło. Kierownica, żeby nadać kierunek. Wygodne siodełko , komfort kierowcy przede wszystkim.

Napęd, czyli suport, korby, pedały, łańcuch, wolnobieg.

A teraz skupmy się na wyżej wymienionych podzespołach.

Rama, kręgosłup roweru.

Rama rowerowa składa sięz dwóch trójkątów, trójkąta głównego oraz tylnych widełek.Trujkąt główny składa się. Rury podsiodłowa, górna i dolna tworzą trójkat główny. W miejscu połączenia rury podsiodłowej i dolnej znajduje się tuleja suportowa. Rura górna i dolna schodzą się przy główce ramy, w której montowany jest widelec.

Ramy rowerów miejskich(bo taki właśnie omawiamy) zwykle mają krótsze rury górne ,a główki ramy dłuższe , co wymusza na rowerzyście wygodną , wyprostowaną pozycję.

Damska wersja roweru miejskiego ma silnie opuszczoną i wygiętą w łuk górną rurę co bardzo ułatwia częste wsiadanie i zsiadanie z tego roweru.

Do trójkąta głównego przymocowane są tylne widełki, tworzące drugi trójkąt, które służą do montażu tylnego koła.

Toczymy się czyli budowa koła.

Koło rowerowe składa się z: piasty, szprych, obręczy. Piasta z obręczą połączona jest szprychami. Gwintowane końcówki szprych i nakręcane na nie nyple umożliwiają odpowiednie naciągnięcie szprych i przez to wycentrowanie koła.

 Na obręcz zakłada się dętkę oraz oponę. Całość montuje się do ramy, za pomocą śrub lub zacisków „Quick Release”.

Rozmiar koła w rowerach miejskich to 28 cali, a dość wąskie opony pozwalają na szybkie przemieszczanie się po mieście.

Przednie koło.

Nadajemy kierunek, kierownica.

Kierownica w rowerze poza swoją podstawową funkcją, ma wspierać komfort użytkownika. Wygięcie jej rogów bardziej niż 60 stopni sprawia z e rowerzysta może zachować wyprostowaną pozycję.

Dzwonek jest obowiązkowym wyposażeniem roweru, a montowany jest właśnie na kierownicy. W przypadku roweru miejskiego, zwykle pełni tez funkcje ozdobną.

Kierownica połączona jest za pomocą tzw, sterów znajdujących się w główce ramy, z widelcem , do którego montuje się koło .  Widelec tłumi i amortyzuje drgania przenoszone z koła na kierownice, a co za tym idzie na ręce rowerzysty.

Dzwonek, obowiązkowe wyposażenie roweru.

.

Kanapa, siodełko rowerowe.

Rower miejski to rower którego główną  cechą jest komfort rowerzysty. Siodełka do rowerów miejskich są zwykle szersze i wygodniejsze i dzięki temu nazywane są często „kanapami”.

Wygodne siodło.

Napęd, co sprawia ze rower jedzie.

Układ napędowy roweru oparty jest na przekładni łańcuchowej.  W przypadku roweru miejskiego, a taki omawiamy, w miejscu łączenia rury podsiodłowej i rury dolnej ramy, znajduje się suport. Stanowi to oś przedniej zębatki, z której napęd przekazywany jest łańcuchem na piastę tylnego koła. W rowerach miejskich zwykle występują dwa rodzaje piast. Pierwsza to torpedo,która posiada tylko jedną zębatkę. W piaście zamontowany jest mechanizm wolnobiegu umożliwiający kręcenie się do przodu tylnej piasty przy zatrzymanej tylnej zębatki. Mechanizm ten umożliwia uruchomienie hamulca w piaście przez kręcenie pedałami do tyłu. Napędy torpedo z hamulcem nie mogą mieć zewnętrznych przerzutek istnieją jednak wersje z przekładniami montowanymi wewnątrz piasty

Przedni napęd roweru.
Tylna piasta.