Ostre Koło

Ostre koło, czyli rower inny niż wszystkie. Posiada najprostszy z możliwych napęd i jest częstym wyborem kolarzy torowych, ale również tych, którzy cenią prostotę i poczucie zespolenia z jednośladem.

Ostre koło – co to jest?

Najprościej mówiąc, ostre koło to rower jednobiegowy, którym jadąc nie da się przestać pedałować. Ruch tylnego koła do przodu lub do tyłu jest kompatybilny z ruchem pedałów w tym samym kierunku za sprawą sztywnego połączenia łańcuchem korby z piastą tylną. W przeciwieństwie do wolnobiegu w trybie jednobiegowym (single speed) jadąc na ostrym kole nie można przestać pedałować, nawet jadąc z górki, przy czym kręcąc pedałami do tyłu – rower jedzie do tyłu.

Ostre koło to przede wszystkim rower torowy, ale też  jest to maszyna używana przez większość kurierów rowerowych . Początki obecności tego typu rowerów w tzw. kurierce miały miejsce w NYC.

Wszystko za sprawą Nelsona Vailsa, który w 1984 roku, jako były kurier rowerowy zdobył srebro w sprincie na Igrzyskach Olimpijskich w Los Angeles. Tak właśnie ostre koło z toru trafiło na ulicę, a z ulicy znów na tor.

Rower ostre koło wymaga wypracowania specjalnej techniki jazdy i hamowania.
Szprychówki w kole kuriera .

Ostre koło ma wiele superlatyw, do których z pewnością zalicza się niższa masa. Brak kasety, zębatek, przerzutek, manetek czy linek to niewątpliwie znaczne ,,odchudzenie” roweru. Ponadto spada ryzyko uszkodzenia części i konieczności wykonania ewentualnych napraw. Osoby, które wybrały ostre koło chwalą sobie lepsze wyczucie sprzętu oraz możliwość wyrobienia w sobie nawyku ciągłego pedałowania.

Co jednak warto zaznaczyć, tego typu rower to niestety nie tylko zalety. Brak tylnego hamulca sprawia, że manewr hamowania w awaryjnej sytuacji może okazać się niebezpieczny.

Ostre koło – hamowanie

W momencie, gdy rower jest rozpędzony zatrzymanie pedałów wywołuje hamowanie tylnego koła. Na pewno jest to mniej skuteczny sposób niż przy użyciu hamulca przedniego, jednak znacznie bardziej bezpieczny. Jak wiadomo, przy dużych prędkościach nagłe ściśnięcie klamki przedniego hamulca może wiązać się nawet z przewrotką przez przednie koło.

Dla zaawansowanych użytkowników ostrego koła system hamowania pedałami stanowi możliwość lepszego regulowania prędkości poprzez modulowanie siły pedałowania. Zatrzymywanie roweru może odbywać się także poprzez stanięcie na pedałach – oszczędza się tym samym stawy kolanowe.

Ostre koło – rama

Rama w ostrym kole odgrywa ważną rolę głównie ze względu na sterowność. Parametry, na które należy zwrócić uwagę to:

  • Kąt główki ramy (im mniejszy kąt, tym większa stabilność, ale wolniejszy skręt, większy kąt oznacza lepsza zwrotność i szybkość skrętu)
  • Przesunięcie (offset) widelca (im mniejsze wychylenie widelca w odniesieniu do linii główki ramy, tym większa zwrotność)
Rama w rowerze typu ostre koło wpływa na sterowność i zachowanie odpowiedniej pozycji.

W ostrym kole niezwykle ważna jest również długość tylnego trójkąta ramy. Im dłuższa, tym rower bardziej stabilny, ale mnie zwrotny. Przyjmuje się, że odległość od suportu do tylnej piasty powinna wynosić ok. 400 mm. Parametry takie jak długość górnej rury czy odległość kół od siebie (baza kół) warunkują pozycję na rowerze i ogólny komfort jazdy.

Jak zbudować ostre koło?

W skrócie- nie ma sztywno określonych reguł jeśli chodzi o budowanie tego typu roweru. Ograniczenie stanowić mogą jedynie budżet i własna kreatywność.

  • Ostre koło – części

Ze względu na prostotę napędu ostrego koła, jedną z najważniejszych części roweru jest rama. Dokonując jej wyboru warto zdecydować się na model szosowy, którego parametry odpowiadają tym, które wyznaczone zostały w poprzednim akapicie, a zatem krótki tylny trójkąt oraz możliwie niewielkie prześwity pomiędzy kołami a ramą.

W dalszej kolejności można pozbyć się manetek, przerzutek, kasety, hamulca tylnego, a także niepotrzebnych zębatek korby. Piastę tylną można wymienić na nową, np. torową lub też do starej dokupić zębatkę oraz nakrętkę, która zablokuje gwint. Warto zaznaczyć, że nowa piasta wiąże się z koniecznością zaplecenia koła najprawdopodobniej nowymi szprychami. Ostatnim etapem jest nałożenie łańcucha.

Piasta Flip Flop umożliwia zmianę ostrego koła na wolne koło poprzez obrócenie koła.

Co więcej, istnieje jeszcze piasta flip flop, czyli taka, która z jednej strony ma wolne koło (wolnobieg), a z drugiej ostre. Wybierając tę opcję można poprzez obrócenie koła zmieniać typ roweru.

Ostre koło – technika jazdy

Jazda na tego typu rowerze wymaga od użytkownika pewnego czasu na ,,wyczucie” sprzętu – dla niektórych będzie to kilka chwil, a dla innych nawet kilkanaście dni. Najtrudniejszą rzeczą do opanowania jest oczywiście hamowanie. Pewną trudnością mogą być też wsiadanie i zsiadanie z roweru.